OK, da har jeg bestilt Wyeast gjærnæring og satser på å bruke det i både starteren og vørteren.
Fremgangsmåten for starter er da som følger (om jeg har forstått det rett):
Koke 100 g spraymalt pr. liter vann sammen med gjærnæring. Tilsette den flytende gjæren når vørteren har nådd samme temp. som gjæren har. Sette den på magnetrøreren med desinfisert alu.folie over (hvordan gjøres dette best? Bare spraye på StarSan?). Deretter la den stå i et døgn-halvannet og så sette den i kjøleskapet for bunnfelling. Deretter helle av mesteparten av starteren og helle gjærslammet i dunken med vørter med samme temp. Riktig?
Om jeg gjør dette onsdag kveld, lar den stå på røreren til fredag kveld og setter den i kjøleskapet for bunnfelling, da burde jeg være klar til brygging på lørdag. Eller?
Jepp, det bør funke fint! Jeg er ikke ekspert på dette feltet, men så vidt jeg vet bør det funke perfekt.
Du snakker om utblandet StarSan ja? Utblandet StarSan er gull, ikke vær redd! Don't fear the foam! Det verste som kan skje er at Starsan blir til næring for gjæra (har ikke helt skjønt hvordan, men det er visstnok det som skjer),