Forside
Om Norbrygg
FORUM
Nyheter
Artikler
Konkurranser
Bli medlem
Linker
Lokallag
Søk
Webshop
Kontaktinfo
Velkommen,
Gjest
. Vennligst
logg inn
eller
registrer deg
.
fre 25 mai 2012, 08:26:15
1 time
1 dag
1 uke
1 måned
Alltid
Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:
Avansert søk
95456
innlegg i
8951
emner av
3329
medlemmer
Nyeste medlem:
GunnarH
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr
| Emne:
fjerne variabel med røring i mesk.
0 medlemmer og 3 gjester leser dette emnet.
« forrige
neste »
Sider:
[
1
]
2
Alle
Skrevet av
Emne: fjerne variabel med røring i mesk. (Lest 711 ganger)
ingehk
Utlogget
Farsund, Vest Agder
fjerne variabel med røring i mesk.
«
på:
søn 29 jan 2012, 19:49:20 »
hei
driver og tegner på at 100 L bryggeanlegg.
planen er og ha det så mye hands off som mulig, for og gjøre det lettest mulig og gjøre nøyaktig det samme gang etter gang. når det kommer til meskingen er jeg litt usikker på hva som er best. står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt, er bare litt usikker på om det vil gi for lite røring i mesken på et 100 L anlegg?
andre alternativer er og ha en tverlikkende bjelke med motor, og blader hengende ned som kontinuerlig røer i msken på et veldig lavt turtall.
er det eventuelt andre lure løsninger?
planen er altsåog ende opp med 100 L ferdig øl, så mesketanken blir fort endel større en 100 L
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Gamlebyen, Oslo
Sv: fjerne variabel med røring i mesk.
«
Svar #1 på:
søn 29 jan 2012, 20:44:57 »
de store bryggeriene har vel "kniver" som går sakte rundt i mesken, slik du beskriver..
Loggført
http://humlepungene.blogspot.com/
På fat: GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Trondheim
Kverulerende bedreviter!
«
Svar #2 på:
søn 29 jan 2012, 21:38:42 »
Sitat fra: Bård på søn 29 jan 2012, 20:44:57
de store bryggeriene har vel "kniver" som går sakte rundt i mesken, slik du beskriver..
eller kjettinger mener jeg
Loggført
Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
hcalsos
Medlem i Norbrygg
Innlogget
Rud i Rælingen
«
Svar #3 på:
lør 4 feb 2012, 21:38:32 »
Jeg har tenkt på å endre meskerutinene mine en stund og har hatt samme tanken selv når det gjelder slange og resirkulasjon
for å skape som du sier en whirlpool effekt. Men hvordan er dette med tanke på å tilføre oksygen i mesken ?
Loggført
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Det må øl til før det er verdt å bli tørst.
«
Svar #4 på:
lør 4 feb 2012, 22:23:01 »
Klarer ikke helt å se hvordan dette skal kunne funke. For å få en whirlpool i mesken, må du da ha urimelig tynn mesk - og også en temmelig kraftig gjennomstrømming?? Er redd for at om du bygger noe sånt, så vil du bli en av de første som erfarer "hot-side aeration". Røreverk derimot. En saktegående elektromotor og en propellignende dings nede i mesken. Hadde tilbud om en 200 liters isolert ståltank med røreverk i lokket (melketank fra Tine). Slike står det en del av på gårdsbruk og nedlagte meieri rundt om.......
Loggført
mvh Trygve
magne1972
Medlem i Norbrygg
Utlogget
2670 Otta (Sjoa)
Do not dwell in the past, do not dream of the futu
«
Svar #5 på:
lør 4 feb 2012, 22:53:14 »
I de skalaer vi brygger er vel resirkulering både enklere og minst like bra?
Ser for meg at du med røring samtidig må resirkulere i etterkant for å få klar vørter ut.
I større bryggeri ser jeg hensikten, men ikke i et hjemmebryggeri.
Loggført
if you can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
gustavf
Dommerkomité
Utlogget
Lambertseter, Oslo
«
Svar #6 på:
søn 5 feb 2012, 00:02:21 »
Enig med Magne. Jeg ser heller ikke helt hvordan automatisk røring skal passe inn i hjemmebryggerskala, som man ikke oppnår enklere med resirkulering. RIMS/HERMS ser, ut fra rapporter fra flere brukere, ut til å gi et bra og stabilt utbytte.
Loggført
Frisk doft av citrus, av den typen Wunderbaum-producenterna förgäves letat efter i sina laboratorier i tre generationer.
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Færing Bryggeri
«
Svar #7 på:
søn 5 feb 2012, 01:13:37 »
Einig med magne eg og. Resirkulerende mesking er tingen på vår skala (stemmer for RIMS
). Enkelt, praktisk, billigere og nøyaktig. Man må jo riktig nok røre ut malten manuelt i begynelsen av meskinga, men det er jo bare kos å stå med ei stor sleiv i meska, og så er det jo ikkje lenge man må gjør det heller.
Loggført
Vestbrygg.no
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
«
Svar #8 på:
søn 5 feb 2012, 10:31:53 »
Ikke misforstå - jeg mener ikke at kontinuerlig røring er nødvendig. Poenget mitt var at dersom du ØNSKER konstant omrøring, må det være bedre å gjøre det med et røreverk enn med en resirkulering som er så kraftig at du får en whirlpool-effekt. Selv rører jeg godt om ved innmesking, (2,2 -2,5 liter/kg malt) - og så lar jeg mesken være i fred resten av tiden. Med kontinuerlig skylling var jeg oppe i 92% utbytte (alt for mye egentlig), så full konvertering oppnås greitt uten å komplisere prosessen unødig. Nå har jeg prøvd partiskylling, og da kom jeg i 80% - som er helt greitt.
Det eneste jeg da kunne oppnådd ved omrøring eller resirulering er jevnere temperatur i hele mesken. Om det i seg selv vil ha noen STOR positiv effekt på sluttproduktet er jeg mer usikker på.......
Loggført
mvh Trygve
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Færing Bryggeri
«
Svar #9 på:
søn 5 feb 2012, 12:12:12 »
Sitat fra: ingehk på søn 29 jan 2012, 19:49:20
står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt,
Med whirlpooleffekt så meinte du eigentlig at slangen lager rolege sirkelbevegelser i veska over maltsenga, ikkje sant?
Loggført
Vestbrygg.no
ingehk
Utlogget
Farsund, Vest Agder
«
Svar #10 på:
søn 5 feb 2012, 12:20:00 »
Sitat fra: Torvald på søn 5 feb 2012, 12:12:12
står mellom og sirkulere med en slange nedi gryta og skape en wirlpooleffekt,
Med whirlpooleffekt så meinte du eigentlig at slangen lager rolege sirkelbevegelser i veska over maltsenga, ikkje sant?
Ja stemmer det. bekymringen og grunne til spørsmålet er at når man skal brygge sterkøl og bruker mye malt, vil da alt få nokk skylling med og ligge i ro, bortsdett fra røring helt i begynnelsen selvfølgelig
Loggført
Torvald
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
Færing Bryggeri
«
Svar #11 på:
søn 5 feb 2012, 14:08:37 »
Sitat fra: ingehk på søn 5 feb 2012, 12:20:00
bekymringen og grunne til spørsmålet er at når man skal brygge sterkøl og bruker mye malt, vil da alt få nokk skylling med og ligge i ro, bortsdett fra røring helt i begynnelsen selvfølgelig
Eg vil sei ja, og vel så det. Malten blir jo skylt og vaska kontinuerlig med eit slik system, slik at all veska får god kontakt med malten.
Loggført
Vestbrygg.no
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
«
Svar #12 på:
søn 5 feb 2012, 14:10:22 »
Her må vi skille nøye mellom konvertering (stivelse til sukker) og utvasking. Dersom all malt er grundig omrørt - ingen klumper, og det er tilstrekkelig enzymer i malten, samt at væskemengde og temperatur er der de skal være - så vil konverteringen gå sin gang, med eller uten omrøring.
Dersom du bruker kontinuerlig skylling vil utformingen av manifoilen være en kritisk faktor. I tillegg er det en fordel at det alltid står vann over maltsenga. Grunnen til det er at ellers vil maltsenga komprimeres, og vørteren vil begynne å søke letteste vei til manifoilen. Kan ikke se at bevegelse i vannet over maltsengen skal ha noen betydning.
Detaljert info finner du her:
http://howtobrew.com/section3/chapter17-2.html
http://howtobrew.com/appendices/appendixD-1.html
Loggført
mvh Trygve
Trygve
Medlem i Norbrygg
Utlogget
Bergen
«
Svar #13 på:
søn 5 feb 2012, 14:24:40 »
planen er altsåog ende opp med 100 L ferdig øl, så mesketanken blir fort endel større en 100 L
Denne lille detaljen gikk meg hus forbi i første omgang. Hva tenker du egentlig på her? Et system uten skylling det hele tatt?
Til 100 liter øl går det med temmelig nøyaktig en sekk med malt. Da får du OG 1058 med 75% utbytte. Mindre enn 2,2 liter vann pr kilo malt, og det blir vanskelig å røre om skikkelig (etter min erfaring). Så du må ha en mesketank med et nettovolum på minst 75 liter. Men større enn det trenger du strengt tatt ikke.
Ok - det er greitt å ha litt ekstra plass, slik at du kan justere temperatur, evt stegmeske, og også ha plass til en mashout - noe som er en fordel om du skal brygge med mye hvete, havre eller rug en gang i blant. Har du en tank på 100 liter så kan du bruke opptil ca 3,2 liter pr kilo malt. Vil du prøve uten skylling (jeg gjorde det for noen uker siden), så bør du opp i 6 liter pr kilo malt, og når du 65 % utbytte skal du være fornøyd. Da må du plutselig ha en tank på 160-170 liter.
Loggført
mvh Trygve
ingehk
Utlogget
Farsund, Vest Agder
«
Svar #14 på:
søn 5 feb 2012, 14:48:11 »
Planen er og skylle ja. og det med stor mesketank er bare meg som tenkte litt feil idet jeg skrev og har ikke merka det før du presiserte den nå
tror jeg har tenkt noe slikt som at siden det forsvinner ca en liter vann i en kilo malt, og siden malten utvider seg med vannet så blir jo 100 liter øl til 100 kg malt og vips må jeg ha en større tank hehe
Loggført
Sider:
[
1
]
2
Alle
Norbrygg
|
Ølbrygging
|
Utstyr