Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 08:36:11

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95457 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Bytte ut Cascade med Columbus i APA og IPA? 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Bytte ut Cascade med Columbus i APA og IPA?  (Lest 353 ganger)
Hans SR
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Etnedal

Vis profil
« på: søn 29 jan 2012, 22:36:37 »

Jeg tenkte å brygge en IPA (Andrimne Mid-Atlantic) og en APA (den som Små vesen-Espen har lagt ut oppskrift på), og begge står oppført med temmelig mye Cascade (nesten så jeg stussa på de oppskriftene mtp. humlemengde, men jeg har aldri brygga noe av det før)... Men nå finner jeg ikke Cascade i nettbutikken til Petit (vet ikke om de ikke har eller hva det er..)
GÅr det an å bytte ut Cascade med Columbus (har lite peiling på dette) selv om den har langt høyere alfasyre, eller bør jeg evt. se på andre alternativer til humle?
Det blir vel kanskje tull med aroma da men?

Enkleste er kanskje å bestille andre plasser...
Loggført
Vistad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil WWW
« Svar #1 på: man 30 jan 2012, 01:24:09 »

Det finnes mange humler man kan bytte for å få tilnærmet lik smak. (alt er relativt:))
Columbus er en mer bitterhumle, mens Cascade er en kjempeflott smaks/aromahumle.
Var jeg deg ville jeg besøkt bryggselv og kjøpt den der.

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
Loggført

Til gjæring:
PåskeAPA
Bitter
Stone 15th Escondidian Black IPA klone

På flaske/fat:
XmasPorter
GranPils
CascadeIPA
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #2 på: man 30 jan 2012, 10:05:01 »

Nei, Columbus er like mye en smaks/aromahumle i amerikansk pale ale og IPA som Cascade er, men den oppfører seg ganske annerledes, og kan bli litt skarp når den blir brukt i store mengder sent i koketiden. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med Små vesen-oppskriften med Columbus, men Andrimne IPA-en kan kanskje bli litt intens.
Loggført
OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #3 på: man 30 jan 2012, 10:22:15 »

Gode alternativer til Cascade er amarillo og athanum (ikke prøvd den selv). Simcoe er Cascade på steroider. Columbus har mer granbar- enn siturssmak.
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #4 på: man 30 jan 2012, 10:22:42 »

Hvis du ikke må være 100% lojal mot petit så kan du jo sjekke ut Bryggselv.no. Der vet jeg de har Cascade.
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
Vistad
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sandefjord

Vis profil WWW
« Svar #5 på: man 30 jan 2012, 10:36:01 »

Nei, Columbus er like mye en smaks/aromahumle i amerikansk pale ale og IPA som Cascade er, men den oppfører seg ganske annerledes, og kan bli litt skarp når den blir brukt i store mengder sent i koketiden. Jeg ville ikke hatt noen betenkeligheter med Små vesen-oppskriften med Columbus, men Andrimne IPA-en kan kanskje bli litt intens.
Mitt poeng var ikke at columbus ikke kan brukes som smak/aroma humle, men at denne ikke er den første jeg hadde tenkt på mtp likhet til Cascade. Wink

Loggført

Til gjæring:
PåskeAPA
Bitter
Stone 15th Escondidian Black IPA klone

På flaske/fat:
XmasPorter
GranPils
CascadeIPA
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Råvarer  |  Emne: Bytte ut Cascade med Columbus i APA og IPA? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!