Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 08:51:06

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95457 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nøgne ø oppskrift - stemmer ikkje...? 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Nøgne ø oppskrift - stemmer ikkje...?  (Lest 329 ganger)
josteink
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« på: tir 31 jan 2012, 10:44:41 »

Hei,

får komplett bryggesett i dag og skal difor setje saman ei oppskrift som eg skal sette på kok i løpet av kvelden :-)

den forbindelse har eg sett på manualen til nøgne ø som vart utarbeida av dei for heimebryggesettet, som eg synes er veldig lettlest og informativ.

http://dl.dropbox.com/u/7066748/BREWKIT_MANUAL/paleale.pdf

Prøvde imidlertid å setje denne inn i beercalc for å sjå utfallet, men får ein OG på 1080 og IBU på 64, med vørtervolum 4 l.....?  Noko høgt og då lurar eg om om beercalc er litt feil eller rotar Nøgne ø med oppskrifta?
Loggført
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #1 på: tir 31 jan 2012, 11:08:48 »

Prøv å juster ned "effiency" i beercalc. 1,6kg malt har et teoretisk sukkerinnhold på ca. 480 oechle som blir 1120 oechle på 4L. Ved 50% utbytte får du 1060... Tallene fra NØ er vel hentet ut fra erfaring med den meskemetoden, men vil variere litt fra brygger til brygger. Dersom du får veldig høy OG i forhold til oppskrifta kan du tilsette vann for å tynne ut.

NØ oppgir kun IBU ut fra bitterhumle. Resten av humletilsettingene er "bonus". IBU er heller ikke et eksakt tall, og det finnes mange måter å beregne dette.
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
Per Øyvind
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Melbu

Vis profil
« Svar #2 på: tir 31 jan 2012, 11:19:55 »

Oppskrifta til Nøgne Ø regner med 4 liter ferdig øl. I kalkulatoren du brukte bør du heller sette inn 4,5-5 liter, siden mengden ferdig vørter vil inkludere gjærrester og trub. I så fall vil beregningen fra Nøgne Ø stemme bra.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Generelt og nybegynnerspørsmål  |  Emne: Nøgne ø oppskrift - stemmer ikkje...? « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!