Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 09:22:23

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95457 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kjappe spm om CO₂ apparat. 0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: [1] Skriv ut
Skrevet av Emne: Kjappe spm om CO₂ apparat.  (Lest 250 ganger)
Georg J.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Eiker

Vis profil
« på: fre 3 feb 2012, 09:59:51 »

Hei!

Har en kar her nå som går over slukkeapparatene vi har installert på jobben.

Jeg måtte jo selvfølgelig spørre om han kunne skaffe CO₂ apparat til ølbrygging, og det var ikke noe problem.

Men! Han sier at jeg kan få et 10 år gammelt uåpnet apparat med CO₂, og at disse funker som ei kule når de monteres opp ned(?)
Det var noe med å unngå flytende CO₂ i ølet.

Er dette noe å anbefale? Jeg har ikke startet med fat enda, men mener å ha lest at gamle apparater skal åpnes, stig-rør skal fjernes, og så skal det trykktestes?

Noen som vet?

Jaha.. Jaha..
Loggført
Bjarte H
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Kverulerende bedreviter!

Vis profil
« Svar #1 på: fre 3 feb 2012, 10:14:55 »

Du kan bruke det opp ned, og så får du dem til å trykkteste flaska og evt. fjerne stigrør og bytte ventil når du skal fylle det igjen Smiley
Loggført

Den eneste snarveien er å ta omveien og effektivisere den!
Georg J.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Øvre Eiker

Vis profil
« Svar #2 på: fre 3 feb 2012, 11:16:42 »

Takker!

Og for videre å avsløre min totale mangel på kunnskap om emnet :
Er da bare å montere en av disse rett på slukkeren? Eller trengs det noe mer for å få den til å sitte?
Loggført
Oddvar Demmo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Saltdal/Skjerstad Nordland

Praha 2007

Vis profil
« Svar #3 på: fre 3 feb 2012, 12:11:38 »

Ja, det er det men du har vel en klipe som må holdes inne ?
Problemet med opp/ned stillingen på CO₂ flaska er st den står ikke stødig og kan ramle overende og knuse regulatoren.
Loggført

S. Oddvar Demmo
Beant
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rognan, Nordland

Vis profil
« Svar #4 på: fre 3 feb 2012, 12:38:02 »

Jeg begynte med et apparat opp/ned, når det var tomt gikk jeg over til ombygd flaske, og er nå tilbake til apparat opp/ned. Fungerer veldig bra, men anbefaler å lage et resovoar som du fyller med gass, spesiellt dersom du tenker på å karbonere øl kunstig. Det første apparatet jeg brukte hadde dessuten en ganske stor lekkasje når ventilen ble trykket ned, så jeg var nødt til å lage meg resovoar. Bruker et 25mm rustfritt rør som er bøyd i en u. Dette rommer ca 0,5L og gir meg ca 10-12L øl mellom hver "fylling". 
Loggført

APA, Pils, Bayer og Wit på fat, Juleøl og Stout på flaske godt øl
hakonbe
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andebu

Vis profil
« Svar #5 på: lør 4 feb 2012, 15:19:59 »

Det er ingen problem å kjøre vanlig brannslukkningsapparat riktig vei, selv med stigerøret intakt. Ja det kan komme litt flytende CO₂ ut hvis forbruket er stort, men til vanlig bruk er forbruket av gass relativt lite. Væsken går såpass fort over til gass at jeg tviler på det kommer flytende CO₂ over i fatet i det hele tatt. Fikk et 10 kg apparat som jeg har brukt i to år nå tilkoblet serverings fatene mine. Tok ikke sjansen på å prøve å balansere det på hodet.
Loggført
Sider: [1] Skriv ut 
Norbrygg  |  Ølbrygging  |  Utstyr  |  Emne: Kjappe spm om CO₂ apparat. « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!