Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 11:06:26

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95467 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø 0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut
Skrevet av Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø  (Lest 14401 ganger)
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« på: tor 24 apr 2008, 19:58:00 »

Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon

Mineralisk vann er en fordel til dette ølet.  Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm.

77% pale ale malt
10% hvete malt
8% caramalt
5% munich malt

Mesk inn på 66  °C
Sil av slik at du får OG 1,070 etter koking (du kjenner best avdampingen fra egen bryggerkjel)

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 30 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 15 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 5 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter når det er 1 minutter igjen av koketiden
Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen

Gjæres med Whitelabs WLP007 eller tilsvarende ved 20 °C

Etter primærgjæring tilsettes 1,5 gram Cascade pr liter som tørrhumle

Ettergjæres på flaske til 2,3 v/v CO2

Her er et forsøk på denne oppskriften laget med Beercalc.dk sin tool:

Generell informasjon
Navn på brygget: Nøgne Ø IPA Hjemmebryggversjon
Øltype: American IPA
OG: 1.070
FG: ca 1.015
Farve (beregnet): 15 EBC
Beregnet bitter:  96 IBU
Vørtermengde: 23 l
Sluttvolum:  20  l

Malt & sukker
4620 gram  77 %    Pale malt (Maris Otter)    7 EBC     
 600 gram  10 %    Hvetemalt                  3 EBC
 480 gram   8 %    Caramalt (Thomas Fawcett) 35 EBC   
 300 gram   5 %    Munich malt (TF)          20 EBC

Meskeskjema
75 min    66 ºC

Humle
55 gram   Chinook  12,6 % alfa  koketid 90 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid 30 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid 15 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid  5 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid  1 min
40 gram   Cascade   6,5 % alfa  koketid -1 min
30 gram   Cascade   6,5 % alfa  tørrhumling -etter- primærgjæring!

Koketid
Total koketid vørter: 90 min

Gjær
Betegnelsen på gjæren:   WLP007 eller Wyeast #1098

Gjæringstemperatur og -tid
Gjæring/primærgjæring    ved 20 ºC

Øvrig informasjon
Filtrert: nei
CO2: naturlig 2,3 v/v CO2 (ca 0,46 g/l CO2)
Loggført

"Milk is for babies. When you grow up you have to drink beer."
Arnold Schwarzenegger
Richard
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bekkestua i Akershus

Medlem i Speidelforbundet

Vis profil WWW
« Svar #1 på: tor 24 apr 2008, 20:21:42 »

Det var stor forskjell på IBU-en på versjonen via Kjetil Jitkuen sin beregning og Beercalc.dk! Syntes NøgneØ sin IPA ligner mer på 60 IBU enn 96 IBU, har selv en IPA på 92 IBU som er mye mer bitter enn NøgneØ sin IPA.

Er det flere enn NøgneØ som er åpne om oppskriften sin?
Loggført

Humle er nam
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #2 på: tor 24 apr 2008, 20:27:05 »

Tilsett Chinook til estimert 60 IBU på begynnelsen av kokingen (vi koker i 90 minutter)

Her har jeg altså tilsatt en viss mengde Chinook i Beercalc inntil jeg fikk telleren til å stå på 60 IBU. Forskjellen mellom 60 og 96 skyldes humle som tilsettes 30 min og mindre før kokeslutt. Merk at oppskriften ikke nødvendingvis er den som til IPA'en i Vinmonopolet. Jeg fikk heller ikke 7,5% abv i Beercalc i kontrast med Vinmonopolets opplysninger.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Jalle
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gjøvdal

Jalle

Vis profil WWW
« Svar #3 på: tor 24 apr 2008, 23:11:56 »

Nå må må jeg være dum å spørre hva det menes med % malt (eksempel 4620 gram  77 %    Pale malt (Maris Otter)    7 EBC) osv.
Loggført

Det er ikke vits å drukne problemer i alkohol, problemer er gode svømmere.
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #4 på: fre 25 apr 2008, 00:46:49 »

Hvist man ikke forstår noe, å man ønsker å lære, er det ingenting som er for dumt å spørre om.

% malt vil si andelen av hver enkelt malt type i brygget.
Så hvis du bruker:
900g pale malt
100g aroma malt

kan man skrive oppskriften slik
90% pale malt
10% aroma malt

Tilsammen blir det 100%

Dette gjør det enklere å konvertere en oppskrift til et nytt volum

Så hvis du skulle lage NØ IPA med 10kg malt tilsammens, ville den se slik ut.

7,7kg pale ale malt
1.0kg hvete malt
0.8kg caramalt
0.5kg munich malt
 brygging
Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #5 på: fre 25 apr 2008, 10:55:58 »

Nettopp. Den opprinnelige oppskriften står helt øverst i blått, og jeg har gjort et forsøk på å tilnærme meg en konkret oppskrift med den som grunnlag. Det blir sånn circa og kan være litt forskjellig fra brygghus til brygghus.

Mange oppskrifter i forum 'Prisbelønte oppskrifter' er også satt opp med både vekt og prosentandel (skjønt ikke alle).
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Grove
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #6 på: lør 26 apr 2008, 22:18:35 »

Det var stor forskjell på IBU-en på versjonen via Kjetil Jitkuen sin beregning og Beercalc.dk! Syntes NøgneØ sin IPA ligner mer på 60 IBU enn 96 IBU, har selv en IPA på 92 IBU som er mye mer bitter enn NøgneØ sin IPA.

Er det flere enn NøgneØ som er åpne om oppskriften sin?

Jeg mistenker at dette skyldes hvilken "Hop util model" som er benyttet i BeerCalc. Tinseths formel har for min egen del vist seg mer nøyaktig enn den de kaller "Original". Eduard, hvilken av dem benyttet du?

Loggført
Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #7 på: søn 27 apr 2008, 21:34:17 »

Tror jeg benyttet Original. Har nemlig ikke endret på formel-innstillingen.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
kraaen
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Aurland

Vis profil
« Svar #8 på: ons 11 feb 2009, 01:21:11 »

IBU'en:
Bruker Beersmith til oppskrifter, og er veldig fornøydd med det så langt.

Har nå lagt inn denne oppskriften i Beersmith og testet de forskjellige formelene for IBU der, og her er resultatet:

Tinseth:85,4
Garetz:53,3
Rager:97,7

Her er oppskriften:
7kg Pale Malt
1kg Wheat malt
0,7kg Caramalt
0,5 Munich malt
50g Galena 14% alfa 90min
60 Cascade 5,5% 30min
60 Cascade 5,5% 15min
60 Cascade 5,5% 5min
60 Cascade 5,5%1min
60 Cascade 5,5% etter koking
45 Cascade 5,5% tørrhumling

Pris på dette med 30l ferdig vørter til gjæring ble ca. 490kr, og da er det ikke tatt med forbruka av gass og ved!!

Dyrt , men GODT!!!!

KRaaen biersmile godt øl

Loggført

Alle kan laga vørter, men det er kun GJÆR som kan laga øl...
Erlendso
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #9 på: ons 11 feb 2009, 13:07:54 »

Plottet tallene inn i Beertools og mikset og trikset litt for å få tallene riktig.

* NØ IPA.JPG (81.36 KB, 1163x841 - vist 4065 ganger.)
Loggført

IPA will do you good,
Old Ale will do you no harm,
Barleywine will sweeten your blood,
Stout will strengthen your arm!
Morten Kielland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nøtterøy

Vis profil WWW
« Svar #10 på: lør 28 feb 2009, 16:53:59 »

Noen som har prøvd seg på denne ... ?
I så fall: Hvordan gikk det?

Loggført
Morten Kielland
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Nøtterøy

Vis profil WWW
« Svar #11 på: tor 3 sep 2009, 09:32:58 »

Ikke det nei ... men nå har jeg prøvd selv!  Grin Står til sekundærgjæring nå, med tørrhumle ...

Noen som vet hvor lenge det bør stå slik før tapping?

Loggført
Odland
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget
Stavanger

Certified Hop Head

Vis profil WWW
« Svar #12 på: man 21 sep 2009, 21:55:37 »

Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet? Forstår meg ikke helt på omregningen.
Loggført

Gyldenlöwe Brygghus

From pro brewers to home brewers - we are all craft brewers
JørnP
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Stavanger

Vis profil
« Svar #13 på: man 21 sep 2009, 22:11:02 »

Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet?

Med utgangspunkt i oppskriften på 20L: Dersom du bare bytter ut Palemalten, kommer jeg frem til ca 4,5 kg lys flytende maltekstrakt ved hjelp av BeerAlchemy. Altså omtrent samme vekta. Cirka fire kilo  dersom du bruker lys spraymalt.
Loggført

Islandsgata Mikrobryggeri
Steinarja
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Andenes

Vis profil WWW
« Svar #14 på: tir 22 sep 2009, 00:46:41 »

Prøv å legg inn oppskriften i ett bryggeprogram.
beercalc er ett greit valg i starten.

Hvist du først legger inn oppskriften med allgrain for så å notere ned beregnet OG.
Så fjerner du basismalten å legger inn maltekstrakt istedetfor til du oppnår samme OG.
Loggført
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Kristianiastudentenes Haandbryggerlaug

Vis profil WWW
« Svar #15 på: fre 9 okt 2009, 11:49:54 »

Hvis jeg skulle laget denne på ekstrakt, hvor mye lys maltekstrakt måtte jeg da benyttet?

Med utgangspunkt i oppskriften på 20L: Dersom du bare bytter ut Palemalten, kommer jeg frem til ca 4,5 kg lys flytende maltekstrakt ved hjelp av BeerAlchemy. Altså omtrent samme vekta. Cirka fire kilo  dersom du bruker lys spraymalt.

Dumt spørsmål, men hva med de andre malttypene? Hvetemalten kan man vel erstatte med ca samme mengde hvetemaltekstrakt, men hva med caramalten og munich malten? Kan man gjøre en partial mash med de? Hjelp!
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #16 på: fre 9 okt 2009, 12:09:23 »

Vanlig hvetemaltekstrakt inneholder som regel halvt om halvt med hvete og bygg, så man må slik sett doble mengden hvetemaltekstrakt og justere ned tilsvarende på den vanlige ekstrakten. Münchenermaltekstrakt er ikke så lett tilgjengelig, men det vil ikke gjøre så veldig stor forskjell om man bare erstattet den med vanlg lys ekstrakt. Acramalten må man knuse og trekke i en silpose i vann ved 65-70 C. Bruk samme mengde som i oppskriften.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #17 på: fre 9 okt 2009, 13:49:47 »

Vanlig hvetemaltekstrakt inneholder som regel halvt om halvt med hvete og bygg, så man må slik sett doble mengden hvetemaltekstrakt og justere ned tilsvarende på den vanlige ekstrakten. Münchenermaltekstrakt er ikke så lett tilgjengelig, men det vil ikke gjøre så veldig stor forskjell om man bare erstattet den med vanlg lys ekstrakt.

Gjelder dette spraymalt også? Muntons hvetespraymalt for eksempel? Petit Agenturs varenr. 1806... Jeg brukte beercalc.dk, kan jeg da erstatte hvetemalten med Dry Wheat Extract og justere mengden til jeg får samme OG? Eller vil det gjøre at hvetesmaken endres?

Acramalten må man knuse og trekke i en silpose i vann ved 65-70 C. Bruk samme mengde som i oppskriften.

Finner ikke akkurat den type malt som i oppskriften på petit-agentur.no, kan jeg bruke Vienna Caramalt, Castle Malting hel EBC 50 - 1 kg? Den har en noe høyere EBC-rating, bør jeg endre mengden av den grunn? Eller bør jeg kjøpe en annen malt? Hadde vært greit med noe fra petit-agentur.no, så slippper jeg å bestille fra flere steder.

Tusen takk for all hjelp!
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #18 på: fre 9 okt 2009, 15:14:03 »

Maltbua har caramalten fra Thomas Fawcett (varenr. 100088)
som er den Nøgne Ø bruker. Muntons hvete-spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg. I mitt oppsett med, ca. 85 % utbytte, ville 1 kg hvetemalt ha tilsvart ganske nøyaktig 670 g spraymalt. For å få 670 g REN hvetemaltekstrakt, måtte man ha brukt (670/45) x 100 = ca. 1,49 kg Muntons hvetespraymalt. Følgelig ville jeg ha justert ned mengden vanlig spraymalt med 1490 - 670 = 820 g. Hvis du bytter ut hvetemalten like for like med hvetemaltekstrakt, vil du egentlig ende med for lite hvete i ølet ditt. Men strengt tatt tror jeg ikke du vil merke noen videre forskjell, siden andelen hvete likevel er relativt lav.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #19 på: fre 9 okt 2009, 16:42:53 »

Maltbua har caramalten fra Thomas Fawcett (varenr. 100088)
som er den Nøgne Ø bruker. Muntons hvete-spraymalt inneholder 45 % hvete og 55 % bygg. I mitt oppsett med, ca. 85 % utbytte, ville 1 kg hvetemalt ha tilsvart ganske nøyaktig 670 g spraymalt. For å få 670 g REN hvetemaltekstrakt, måtte man ha brukt (670/45) x 100 = ca. 1,49 kg Muntons hvetespraymalt. Følgelig ville jeg ha justert ned mengden vanlig spraymalt med 1490 - 670 = 820 g. Hvis du bytter ut hvetemalten like for like med hvetemaltekstrakt, vil du egentlig ende med for lite hvete i ølet ditt. Men strengt tatt tror jeg ikke du vil merke noen videre forskjell, siden andelen hvete likevel er relativt lav.

Tusen takk for uvurderlig hjelp. Ved hjelp av beercalc har jeg kommet frem til dette utgangspunktet:

Liquid Light Extract   2450   grammes
Dry Wheat Extract 44:55   1490   grammes
Cara Pils 37 EBC   480   grammes

Denne sikter fortsatt mot OG 1.060. Det som er rart er at jeg (etter først å ha byttet ut pilsmalten med ekstrakt og justert til jeg fortsatt hadde 1.060, og deretter fjernet münichmalten og justert ekstrakten opp til det igjen var 1.060 OG) måtte fjerne 1 350 gram med ekstrakt for å komme ned på OG 1.060 når jeg byttet ut 600 g hvetemalt med 1490 g Muntons hvetemaltekstrakt (Dry Wheat Extract 45:55 i beercalc). Ifølge Gahrs utregning i forrige post skulle jeg ha fjernet omtrent 820 gram. Dette er jo et litt stort avvik. Noen som kan bidra med noen forklaring her?
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #20 på: fre 9 okt 2009, 20:22:09 »

Flytende maltekstrakt inneholder en god del vann, dette vil i alle fall utgjøre noe av forskjellen.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #21 på: søn 7 mar 2010, 22:03:28 »

Hei! (første post her...! )

I et innfall av stormannsgalskap kasta jeg meg rundt og ekstraktbrygga denne saken. Det ble mitt andre brygg ever om man ser bort fra diverse ungdomssynder med kit...

Dog har jeg enda ikke våget meg helt ut på whole-grain isen, tenkte å prøve et par brygg med ekstrakt og så teste litt mini-mesking og denslags før jeg utsetter familien for meske-opplevelser ut over de får timene ekstraktbrygging med litt steeping tar.

Uansett - jeg har begynt å brygge fordi jeg er lei av å måtte gå til polet for skikkelige IPA-opplevelser. Derfor prøvde jeg meg på denne oppskriften. Og den sitter jeg nå her og nipper på. Og det gjør jeg med et utrolig stort smil! For det funka. Til tross for at jeg juksa endel på malten...jeg brukte ganske enkelt 5 kg Muntons pale ale ekstrakt til ca 20 liter vann. Og fulgte humle-seddelen som i oppskrifta.
Tydeligvis har jeg regnet feil, fordi OG ble 1064, men som den ferskingen jeg er turde jeg ikke gjøre noe med det, og satte ganske enkelt i gang med Wyeast 1098 - british ale på ca 20°C. Den snurra og gikk i litt under to uker, til FG1014 hvor det ganske enkelt ikke bluppa mer i gjærlåsen i det hele tatt. Den har nå stått på flaske i ca to uker romtemp, flytta den på kaldkjølen i går.

Og fyttigrisen, det ble jo en IPA!!!

Med en så enkel malt-base og lav OG er den er nok langt fra Nøgne Øs kompleksitet og smaksbalanse. Men fyttigrisen - dette er jo en IPA! Som jeg har brygget! Smiley Veldig artig. For en aroma! For en bitterhet! For et lekkert skum! Og så klar!

Med dette bryggets enkle malt-utgangspunkt - hvordan tror dere dette vil påvirke det endelige produktet? Smaken er en smule tynn, men siden humlen er så vill og gal, og jeg så begynnerentusiastisk, så merker jeg lite til dette.

Anyway - dette var veldig artig. Har "Can you brew it?"s klone av Nøgne Øs #100 på gang. Der har jeg forsøkt å tilpasse malten bedre, og til og med lekt litt med steeping&minimesking.

Slik ser min Nøgne Ø IPA-"etterligning" ut:

* IMG_0496.jpg (3097.12 KB, 2464x2925 - vist 1372 ganger.)
Loggført

Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #22 på: tir 16 mar 2010, 22:53:05 »

Jeg brygget denne Nøgne Ø versjon av IPA i dag.

Jeg hadde alle ingrediensene 100%.

Jeg gjorde det litt anderledes i meske temp. jeg meska 45 min 63C, og ca 20 min 72 grader.

Jeg brukte totalt 36 kilo malt og nesten 1,5 kilo humle + tørrhumling.

Det jeg endte opp med etter kok var 135 liter med vørter OG 1.067 jeg sikta på 1.o70.

Når jeg skulle tappe dette i gæringskar så klarte jeg kun å tappe av en plass mellom 90 og 100 liter, resten var en kjempetykk "guffe" av humlerester m.m.

Et lite spørsmål: Burde jeg prime denne litt med sukker etter primærgjering siden jeg ikke klarte å oppnå optimal OG? Jeg klarte 1.067 og målet var 1.070.  Isåfall hvor mye sukker bør jeg tilsette?

Loggført

Selvgjort er velgjort :-)
Martin E
Dommerkomité
*
Utlogget Utlogget
Oslo

Vis profil WWW
« Svar #23 på: tir 16 mar 2010, 23:15:48 »

Et lite spørsmål: Burde jeg prime denne litt med sukker etter primærgjering siden jeg ikke klarte å oppnå optimal OG? Jeg klarte 1.067 og målet var 1.070.  Isåfall hvor mye sukker bør jeg tilsette?

Nei, det hadde jeg ikke giddi. Du er relativt nærme. Dersom du tilsetter 5 gram primingsukker per liter for karbonering uansett (gitt at du bruker naturlig karbonering), ender du på 1.069 i OG...

Trist med over 35 liter med svinn. Hva slags avtapningsutstyr har du? Hopstopper?
Loggført
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #24 på: ons 17 mar 2010, 11:33:20 »

Jeg bruker ikke hopstopper. Det jeg gjorde var å kjøle ned til 20 grader, deretter rørte jeg kraftig rundt og lot det stå i ca 2 timer før jeg startet å tappe av i gjæringskar.

Vørteren var klart og fint helt til jeg kom ned mot bunnen. De siste 35 literene var minst 50% humlerester og annet gørr. Jeg vet ikke om en kunne fått ut noe mere av dette ved bruk av en hopstopper.
Loggført

Eduard
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
St. Hanshaugen - Oslo

Den Gyldne Draabe

Vis profil WWW
« Svar #25 på: ons 17 mar 2010, 15:25:21 »

OG'en ville jeg heller ikke ha endret noe på. Bare greit å vite for fremtidige brygg hvor du havner sånn circa. Smiley

35 liter var mye svinn ja. Brukte du humleblomst eller pellets? Og hvor heftig kokte det? God koking gir som regel bedre utfelling. Evt kan Irish Moss brukes et kvarter før kokeslutt. Og det er ikke så veldig farlig å få med en del rester over i gjæringskaret. Evt så kan man stikke om etter noen dager når det meste har lagt seg.
Loggført

Arnold Schwarzenegger
Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #26 på: fre 19 mar 2010, 14:09:19 »

Vurderer å forsøke meg på ekstrakt versjon av IPA selv
Men usikker på mengdene maltekstrakt i gram.
Hvis man bruker følgende;

Pale Malt Syrup
Pilsen Malt Syrup
Wheat Malt Syrup
Munich Malt Syrup

Hvilke mengder av dette trenger man til 20-23 liter vørter?
Evt er det en av disse ekstraktene jeg kan/bør kutte ut?

Humlen er jo ganske enkelt å følge oppskriften på, med pellets.
Og gjæren skal jeg kunne følge, med flytende gjær i gjærstarter.
Noen gode tips for en som ikke er helt klar for maltbrygging og mesking enda?
Loggført

A fine beer may be judged with only one sip, but its better to be thoroughly sure.
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #27 på: fre 19 mar 2010, 15:13:26 »

Bjørn,

Jeg brygget en omgang kun basert på pale malt. Det ble nok ingen klone, men veldig godt - se over.

Om jeg bruker BeerAlchemy til å regne på det, så vil du få rett OG med denne kombinasjonen av de ekstraktene du har:

Pale malt ekstrakt: 4.1kg
Wheat malt ekstrakt: 0.8kg
Munich malt ekstrakt: 0.1kg

...eller noe deromkring. Smiley
Loggført

Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #28 på: fre 19 mar 2010, 15:51:45 »

frode_skarstein

Takker for svar! Bra verktøy det der, skal begynne å bruke det.
Det du hadde kommet frem til ser i utgangspunktet riktig ut, i forhold til hvordan maltbrygger-versjonen så ut.
Blir selvfølgelig ingen kopi nei, men så lenge man får en god IPA opplevelse, har man det fint   sikle

Man kan jo eksperimentere med litt pilsner malt også, se hvordan det blir. Ha det litt morro.
Men foreløpig vil jeg vel holde meg til råd om både gjær og humle.

Satt igang forsøk på en "paulaner" etterligning som mitt første brygg.
Og merker med stor glede at det allerede lukter meget velkjent  Grin
Loggført

A fine beer may be judged with only one sip, but its better to be thoroughly sure.
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #29 på: man 22 mar 2010, 23:42:57 »

Jeg har nå brygget denne med 100% av ingrediensene.

Brygget har nå gjæret i en uke og OG var 1.067 og jeg målte nå SG 1.015.

Jeg fikk gjærslurry fra Nøgne Ø  (007) og jeg er ganske sikker på at jeg tilsatt nok gjær (kanskje for mye).

Hvor langt ned bør denne komme? Er målet å komme ned til 1.010?
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #30 på: tir 23 mar 2010, 13:03:34 »

Det er vanskelig å si på forhånd hvor langt den bør gjære ut. Dette vil avhenge av mesketemperatur, oksygentilsetting, gjærmengde osv. Det gjærer uansett til det stopper... Om det stopper på 1015, så er det helt ok. Smaker det bra, har du gjort noe rett!
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #31 på: tir 23 mar 2010, 13:17:23 »

Oppskriften sier jo ca 1015 SG, så det burde vel funke?

To ting jeg lurer på her...

- Hvorfor snakker man om at FG bør bli omtrent 1/4 av OG? Hva er det som bestemmer slikt?

- Gir Nøgne Ø bort gjærslurry? Høres spennende ut - hva er det? Er det bare å møte opp? Smiley
Loggført

StBrown
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Torshov, Oslo

Vis profil
« Svar #32 på: tir 23 mar 2010, 13:46:22 »

Om du ser på Wyeastlabs oversikt over gjær, vil du se at attenuation (demping) ligger på ca. 75% for de fleste
kommersielle gjærtyper. 75% "demping" betyr at du sitter igjen med 1/4 av OG.

Her et eksempel med 1056 American Ale.
http://www.wyeastlab.com/hb_yeaststrain_detail.cfm?ID=5

Loggført
frode_skarstein
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Straumsbukta, Tromsø

Vis profil WWW
« Svar #33 på: tir 23 mar 2010, 13:49:37 »

Ah - takker - jeg har jo faktisk lest om attenuation på gjærposene...men det er så mye man ikke helt har fått med seg enda at noe må man skippe over. Smiley

F.
Loggført

Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #34 på: tir 23 mar 2010, 20:12:00 »

Tallet som oppgis fra gjærprodusentene om utgjæringsgraden (attenuasjonen) er bare ment som en pekepinn på hvor god utgjæring de gir i forhold til hverandre. Det betyr ikke at man med en gitt gjærtype kan forvente seg akkurat den og den utgjæringen i alle øl. Det er flere faktorer som bestemmer dette, f.eks. mesketemperatur, gjærmengde og lufting av vørteren.

Nøyaktig hvordan Wyeast kommer fram til sine tall, vet jeg ikke, men White Labs bruker en standardvørter på 13 °P (ca. 1.052 OG) som alltid produseres med samme mesketemperatur og prosess. Så bruker de et snitt av attenuasjonsprosenten som tallet de gir kunden.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Ramsvatn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Rykene

Vis profil
« Svar #35 på: lør 3 apr 2010, 17:57:40 »

Jeg flasket denne IPA i dag..

Det luktet utrolig godt og smaken var lovende å.

OG var 1.067
FG ble 1.012

Det burde vel bli ca 7,2% det ;-)
Loggført

Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #36 på: ons 14 jul 2010, 17:48:37 »

Forsøkte her om dagen å lage denne kopien.
Spesialmalt og spraymalt, alt virket veldig lovende, riktig farge, riktige prosenter malt, FG 1071.
Lagde også 1 liter gjærstarter, der gjæren fikk bygge seg dobbelt opp, over to doser med kokt hvete spraymalt.
Gjæren jeg brukte, var 1 rør med WLP007

Ser i bøtten nå, etter 1 dag, pga lokket "buler" ikke, ikkeno trykk. Og gjærlåsen plopper ikke.
Oppi bøtten er det et tykt og fint skumlag.
Er det noe seriøst galt her, eller er dette en "normal" oppførsel av gjæren?

Kan forresten legge til at gjæren ikke ble pitchet på sitt mest aktive.
Men alikevel, etter en dag..

Loggført

OyvindEG
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bærum

Vis profil WWW
« Svar #37 på: tor 15 jul 2010, 09:15:19 »

Hvis det ligger et skumlag på toppen av vørteren, vil jeg tro det er gjæringsaktivitet. Mulig du har en lekasje i gjæringsdunken din som gjør at gassen ikke går igjennom vannlåsen.
Loggført

Lykkelig kriger :-)
Bjørn Lantz
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #38 på: tor 15 jul 2010, 10:32:01 »

Leste på et amerikansk forum at denne gjæren kunne finne på å stoppe litt opp, og at man kunne hjelpe den igang igjen ved å røre litt.
Så desinfiserte en sleiv, og rørte rundt slik at det bli litt oksidering.
Vørteren var ganske lysende orange under, og jeg fant ingen åpenbare lekasjer på dunken.
Håper ting er igang når jeg kommer hjem idag..
Loggført

FrodeSy
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sjøholt

Vis profil
« Svar #39 på: tir 23 nov 2010, 15:35:59 »

Mineralisk vann er en fordel til dette ølet.  Vi tilsetter calcium til minimum 200 ppm.

Er hypp på å gjøre denne til mitt første (uhumlet) ekstraktbrygg, og lurer da på hvordan man måler og beregner kalsium-nivå ppm i vann?
Loggført

"When I read about the evils of drinking, I gave up reading"
- Paul Hornung -
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #40 på: tir 23 nov 2010, 15:44:37 »

Er hypp på å gjøre denne til mitt første (uhumlet) ekstraktbrygg, og lurer da på hvordan man måler og beregner kalsium-nivå ppm i vann?

Vannverket der du bor har gjerne opplysninger om dette liggende ute på nett, eller kan gi dem svar hvis du spør.
Størsteparten av landet har overflatevann, som er relativt mykt, rundt 20ppm kalsium.

3/4 nede i denne tråden finner du hvordan Gahr justerer vannet ut ifra Bergens vann, bruker den samme tabellen selv, da vannet i Trondheim er relativt likt:
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,652.0/all.html

Hvis hukommelsen stemmer, justerte Nøgne Ø dette ølet med kun kalsiumklorid.
Loggført
Bjørnar Tøndel
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Sunndalsøra\Trondheim\Agdenes

Vis profil
« Svar #41 på: ons 16 feb 2011, 19:47:18 »

Har prøvd meg på denne oppskrifta nå og har kommet til tørrhumlingen. Hvor lenge bør den foregå?
Loggført

Jeg bare elsker en god IPA når jeg sitter i badestampen
Jon vold
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Asker

Vis profil
« Svar #42 på: tor 3 mar 2011, 21:21:28 »

Har laget samme brygg for litt siden, og tilsatte tørrhumlen etter 3-4 dager, da den verste stormgjæringen hadde gitt seg. Da blir jo humlen med på resten av prosessen frem til tapping. Det gikk supert, og smaken er kanon!! skitbra
Loggført

Jon Vold
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #43 på: tor 3 mar 2011, 21:53:49 »

la tørrhumlen ligge i i ca. 10 dager.
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Bjørnar Tøndel
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #44 på: fre 4 mar 2011, 08:50:51 »

Endte opp med at den ble liggende så lenge. Gleder meg til å smake yes
Loggført

elmidjo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #45 på: tor 10 mar 2011, 15:14:23 »

Hvordan måler jeg hvor mange gram chinook til 60 IBU?regner med jeg må bruke et kalkuleringsprogramm, eller hvor mye brukte du i oppskriften?
Loggført
Bjørnar Tøndel
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #46 på: tor 10 mar 2011, 16:19:34 »

Bruk denne kalkulatoren
Her ligger også oppskriften
http://www.haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi?pick=N%D8%20IPA%20hjemmebryggerversjon&mine=&sort=date&stylesort=6B&numshow=100&namesearch=%F8&brewersearch=
Loggført

elmidjo
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #47 på: tor 10 mar 2011, 17:18:28 »

Takker....Så etterpå på et av svarene at det var  55 gram....Nå står mesken og koser seg på kjøkkenent:D
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #48 på: man 11 apr 2011, 20:45:11 »

Jeg er i ekstase. Så utrolig godt det blei! Endte opp med 10 økslepoeng mindre enn oppskriften siden et defekt termometer indikerte høyere OG enn antatt, slik at vi vanna den litt ut, men likevel, det her var opptur!
Loggført

Spis gul snø. Det kan være øl.
Nydal
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Vassøy

Vis profil
« Svar #49 på: lør 16 apr 2011, 02:02:13 »

Har nettop kokt opp mitt første brygg og havnet på en OG på 1.075. To timer etter at vørteren havnet i karet for gjæring plopper det aktivt i vannlåsen!  I like! Eneste problemet jeg har kommet borti så langt er at når jeg hadde kjølt ned vørteren og skulle tappe den over i gjæringskaret var det vanvittig mye grums fra humlen(pellets). Jeg tappet av det jeg kunne og en del av humlen ble med i karet. Vil sluttresultatet bli påvirket hvis man tapper all grumsen over i gjæringskaret?
Loggført

Bart, a woman is like beer. They look good, they smell good, and you'd step over your own mother just to get one!
-Homer Simpson-
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #50 på: tor 21 apr 2011, 15:16:28 »

Når det står -1 minutt, betyr det da at humla skal trekke ett minutt etter endt koketid?
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #51 på: tor 21 apr 2011, 15:28:05 »

Det betyr bare at det skal være en tilsetning 1 min etter kokeslutt. Men det er uansett formulert annerledes i originaloppskriften: "Tilsett 2 gram Cascade pr liter vørter på slutten av kokingen". 0 min hadde vel strengt tatt vært mer korrekt om man skal være pirkete på det Wink
Loggført

Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #52 på: tor 21 apr 2011, 15:56:42 »

Ok. Er det da noen informasjon om hvor lenge den siste tilsatte humla skal trekke?
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #53 på: tor 21 apr 2011, 16:04:08 »

Det er vanlig å la alt av humle ligge til har fått tappet til gjæringskaret. Fått inntrykk av at de fleste ikke benytter seg av humleposer, og da har man ikke noe valg. Uansett så ønsker man vel å få mest mulig ut av den humla man tilsetter i en IPA, så ingen grunn til å ikke la det ligge til du er ferdig.
Loggført

Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #54 på: tor 21 apr 2011, 16:07:21 »

Takker for svar. Lukter godt av chinook på kjøkkenet nå  Smiley
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #55 på: tor 21 apr 2011, 16:10:52 »

Herlig, lykke til!

Vil sluttresultatet bli påvirket hvis man tapper all grumsen over i gjæringskaret?
Lurer jeg også på. Har brukt masser av tid på å styre med å sile unna grums, fint om jeg kunne droppa den biten Smiley
Loggført

Torelore
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #56 på: tir 26 apr 2011, 14:33:44 »

Vurderer å prøve meg på denne selv, for å redusere kosten litt vurderer jeg å bruke Cascade fra New Zeland med alfasyre 9%. Blir dette feil, så lenge jeg ender opp med korrekt IBU?
Loggført
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #57 på: ons 27 apr 2011, 21:34:09 »

Nå er snart IPAn min ferdig gjæret og etter oppskriften skal det tilsettes humle etter primærgjæring. Dette har jeg aldri hørt før og lurer på hvordan dette gjøres i praksis?
Loggført
Kjetil S
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Ølbart på andre fora

Vis profil
« Svar #58 på: ons 27 apr 2011, 22:44:43 »

Nå er snart IPAn min ferdig gjæret og etter oppskriften skal det tilsettes humle etter primærgjæring. Dette har jeg aldri hørt før og lurer på hvordan dette gjøres i praksis?

På enklest tenkelige vis: man veier opp riktig mengde humle og har det i gjæringskaret. Humlepose er unødvendig: med pellets synker humlen etterhvert til bunns, mens med blomst flyter den på toppen. I begge tilfeller er det lett å tappe ut ølet. Om du har tenkt å bruke gjæren på nytt, tapper du gjerne ølet om på et annet gjæringskar før du tilsetter humlen, men med et så sterkt øl har det lite for seg.

Det høres kanskje skummelt ut å tilsette humle direkte i ferdig brygget øl når du har lært at alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter nedkjøling må være sterilt, men i praksis viser det seg at man ikke får infeksjon fra humle. Tørrhumling er helt vanlig i IPA.
Loggført
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #59 på: tor 28 apr 2011, 12:18:57 »

På enklest tenkelige vis: man veier opp riktig mengde humle og har det i gjæringskaret. Humlepose er unødvendig: med pellets synker humlen etterhvert til bunns, mens med blomst flyter den på toppen. I begge tilfeller er det lett å tappe ut ølet. Om du har tenkt å bruke gjæren på nytt, tapper du gjerne ølet om på et annet gjæringskar før du tilsetter humlen, men med et så sterkt øl har det lite for seg.

Det høres kanskje skummelt ut å tilsette humle direkte i ferdig brygget øl når du har lært at alt som kommer i kontakt med vørteren og ølet etter nedkjøling må være sterilt, men i praksis viser det seg at man ikke får infeksjon fra humle. Tørrhumling er helt vanlig i IPA.

Flott, takk for informativt svar!
Loggført
Yngve J
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Oslo, st.hanshaugen

Vis profil WWW
« Svar #60 på: tor 28 apr 2011, 16:58:46 »

Nå føler jeg meg litt teit her, men hva er egentlig primærgjæring og hvor lenge skal humlen som tilsettes etter primærgjæring ligge i gjæringskaret?
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #61 på: tor 28 apr 2011, 18:15:44 »

Godt spørsmål. Slik jeg forstår det er primærgjæring og stormgjæring nærmest synonymt. Hva angår hvor lenge man bør tørrhumle, handler det vel mest om smak. Om du har i humla etter en ukes tid, kanskje 10 dager, kan du bare smake deg frem til tappedagen. Når du er fornøyd med smak og aroma...ja da tapper du..
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Lars B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #62 på: fre 29 apr 2011, 16:08:36 »

Lest en del om first wort hopping, så tenkte jeg kanskje skulle prøve det ut på denne. Men har ikke klart å komme til bunns i om det er 1/3 av all humlen som jeg skal FWH'es eller kun 1/3 av avslutningshumlen eller om jeg kan gjøre litt som jeg vil. Noen som har ett forslag? satt opp oppskriften med 1/3 av all humle (utenom tørrhumlen som FWH og fikk 106 som beregnet IBU, men FWH skal visstnok føles litt mindre bittert?)
Loggført
Jonask
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Akershus

Vis profil
« Svar #63 på: man 16 mai 2011, 23:13:27 »

Flasket i dag et forsøk på denne, OG1070 FG1011
Gjæret lengre ned enn forventet, men så langt så vel sikle

Loggført
Torelore
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #64 på: fre 27 mai 2011, 15:51:52 »

"KRISE"! Jeg skal til å brygge nå, men jeg har kun en pakke med WLP007 gjær. Skal lage 27 liter, som er langt over 5 gallons som en pakke tar.

Hvis jeg ikke finner på vinogbar, er det andre jeg kan bruke i tillegg ?

TAKK!
Loggført
Bjørnar Tøndel
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #65 på: fre 27 mai 2011, 16:02:08 »

Wyeast #1098, men blir sikkert godt øl med kun den ene WLP007 også
Loggført

Torelore
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #66 på: fre 27 mai 2011, 16:17:05 »

De får inn imorgen i Oslo, de har på Lillestrøm men det blir for mye styr. Får avvente til imorgen, det er det sikreste
Loggført
Lars B.
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Bergen

Vis profil
« Svar #67 på: fre 27 mai 2011, 16:28:20 »

De får inn imorgen i Oslo, de har på Lillestrøm men det blir for mye styr. Får avvente til imorgen, det er det sikreste

Skal du først brygge imorgen og har DME, så kan du jo lage en starter (og pitche hele, du får ikke tid til å la det bunnfalle) på det du allerede har istedenfor å kjøpe en ny gjær.
Loggført
Torelore
*
Utlogget Utlogget

Vis profil
« Svar #68 på: ons 1 jun 2011, 20:10:07 »

Hvilken hop modell brukte folk? Jeg valgte original, men er jo en vanvittig forskjell mellom den og Tinseth
Loggført
Marius G
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #69 på: ons 10 aug 2011, 15:04:54 »

Blir å prøve meg på denne snarest men vurderer en liten endring. Tenkte jeg skulle ta bort 40 gram Cascade under kokingen å heller dry-hoppe med 40 gram mer, slik at den får friskere og mer tydlig aroma med mindre bitterhet. Syntes selv av IBU over 90 er vell mye. så tenker å ha den rundt 65/70.
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #70 på: ons 10 aug 2011, 15:19:11 »

Savna kanskje litt bitterhet da jeg brygga denne sist, så ville ikke beregna noe lavere enn det som er oppgitt om jeg skulle finne på å lage den igjen. Og jeg hadde ikke drukket mye IPA før denne, så dette er hva en "uherda" tunge mener om denne IPAen. Min endte på 85 IBU med Tinseth-modellen. Men fantastisk øl, så bare å glede seg.
Loggført

Marius G
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #71 på: ons 10 aug 2011, 23:26:31 »

Siden orginalen er på 64,5 vil jeg tro det blir for bittert med 85 og opp, også med tanke på at FG er på ca 1015 så det er lite maltsødme for bitterheten og "gjemme" seg i. Blir nok å gå for noe rundt 70. Smiley
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #72 på: ons 10 aug 2011, 23:39:15 »

Orginaloppskriften ber da om 60 IBU til bitterhet, skal godt gjøres å få til en brukbar mengde smaks/aromahumle og ende på 64,5 IBU. Men om du tenker på Nøgne Ø IPA (som nok er en annen oppskrift enn hjemmebryggerutgaven), så synes jeg å huske at mitt brygg blei mildere på bitterhet enn den. Så kan se ut som det er forskjellige IBU-utregninger ute og går. Evt. at jeg har brukt noen år gammel Cascade og at dette har gitt mindre bitterhet. Om det er en mulighet er jeg neimen ikke sikker på, men ikke umulig.
Loggført

Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #73 på: tor 11 aug 2011, 01:25:17 »

Orginaloppskriften ber da om 60 IBU til bitterhet, skal godt gjøres å få til en brukbar mengde smaks/aromahumle og ende på 64,5 IBU. Men om du tenker på Nøgne Ø IPA (som nok er en annen oppskrift enn hjemmebryggerutgaven), så synes jeg å huske at mitt brygg blei mildere på bitterhet enn den. Så kan se ut som det er forskjellige IBU-utregninger ute og går. Evt. at jeg har brukt noen år gammel Cascade og at dette har gitt mindre bitterhet. Om det er en mulighet er jeg neimen ikke sikker på, men ikke umulig.

Orginaloppskriften er Nøgne Ø IPA, tilpasset hjemmebryggere volummessig. Ved kloning kan man ofte måtte tilpasse dette videre til sitt eget bryggeoppsett.

Sitat
Nøgne Ø beregner bare IBU ut ifra "bitterhumlen", og kaller resten for "bonus til de som drikker ølet", så om du setter inn alle humletilsettingene i et bryggeprogram, vil du få en annen IBU totalt.

Se og lukt på humlen før bruk, spesielt hvis den er noen år gammel. Jeg har hatt litt for store mengder Cascade pakket i dobbel brødpose i fryseren i et par års tid, som har deltatt i mye godt øl, men nå luktet den kjip te, og rundt 1kg ble derfor dumpet på komposten.
Loggført
olavgn
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Hellerudtoppen, Oslo

Krokstien Bryggeri

Vis profil
« Svar #74 på: tor 11 aug 2011, 07:39:48 »

Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?

Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt Smiley
Loggført

Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #75 på: tor 11 aug 2011, 10:48:44 »

Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?

Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt Smiley

Det er iallefall utgangspunktet, og fra 2008, så noen mindre endringer kan ha skjedd.

IBU er vanskelig og kanskje umulig å kalkulere presist. Det verserer flere ulike formler (blant annet Rager, Tinseth og Mosher), som alle gir forskjellige verdier. Selv om IBU kan måles i laboratorium, bruker alle(?) hjemmebryggere og mange mindre bryggerier en anslått verdi utregnet fra disse ulike formlene, hovedsaklig som en referanseverdi innad i bryggeriet for å oppnå ønsket bitterhet. Da de ulike formlene gir ganske ulike resultater, baseres bruken på erfaringer og justeringer rundt disse. Derfor er ikke det viktigste hvilken formel man bruker, men å vite at selv om det står 60 IBU i oppskriften, kan det faktisk bety 80 IBU på ditt bryggeoppsett med din valgte formel. Forvirrende? Javisst. Smiley

Jeg vet ikke hvilken formel Nøgne Ø bruker, og de regner som nevnt IBU kun ut ifra den første humletilsettingen, så om man synes klonen ikke blir bitter nok, bruk mer Chinook og skriv gjerne om erfaringene rundt det. Smiley

Litt mer om dette kan leses blant annet i en artikkel i medlemsseksjonen.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #76 på: tor 11 aug 2011, 11:41:37 »

Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Marius G
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #77 på: lør 26 nov 2011, 22:01:12 »

Brygget denne for 3 uker siden. Satte meg ned i dag og sammenlignet med orginalen. Min var litt bittrere, brygget for første gang med gass og ny kjel så det kokte over når jeg la i bitterhumlen, erstattet det tapte på gefühlen. Den var også noe mørkere og ikke like fyldig. Fortiden bruker jeg et plastic fantastic gjæringskar fra Europris som meskekar og det holder ikke så bra på temperaturen.  Den ble selvsagt god men ikke helt på nivå med orginalen, blir å prøve igjen når det kommer en passende stund.
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #78 på: man 2 jan 2012, 13:56:52 »

Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Her har du hjulet som Mosher fant opp:-)
Loggført

Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #79 på: man 2 jan 2012, 14:08:43 »

Ser litt kronglete ut det hjulet. Fant intet logisk referansepuknt, så håper det følger med bruksanvisning.

I følge denne artikkelen var faktisk Moshers IBU-hjul det mest presise i et av få vitenskapelige eksperimenter på hjemmebrygg.
Loggført

Sider: 1 2 3 ... 6 [Alle] Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!