Velkommen, Gjest. Vennligst logg inn eller registrer deg.
fre 25 mai 2012, 11:13:00

Logg inn med brukernavn, passord og innloggingstid
Søk:     Avansert søk
95467 innlegg i 8951 emner av 3329 medlemmer
Nyeste medlem: GunnarH
* Hovedside Hjelp Søk Kalender Logg inn Registrer
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø 0 medlemmer og 5 gjester leser dette emnet. « forrige neste »
Sider: 1 ... 4 5 [6]  Alle Skriv ut
Skrevet av Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø  (Lest 14401 ganger)
Lars
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Trondheim

Vis profil
« Svar #75 på: tor 11 aug 2011, 10:48:44 »

Så dette er faktisk oppskriften Nøgne Ø bruker i sin IPA? Da er det litt rart at de estimerer med to forskjellige IBU-verdier mellom de to utgavene?

Humlen lukter fremdeles nydelig i alle fall. Den er noen år gammel, men har nok ikke vært åpna på noen år heller, så tror det har holdt seg temmelig godt Smiley

Det er iallefall utgangspunktet, og fra 2008, så noen mindre endringer kan ha skjedd.

IBU er vanskelig og kanskje umulig å kalkulere presist. Det verserer flere ulike formler (blant annet Rager, Tinseth og Mosher), som alle gir forskjellige verdier. Selv om IBU kan måles i laboratorium, bruker alle(?) hjemmebryggere og mange mindre bryggerier en anslått verdi utregnet fra disse ulike formlene, hovedsaklig som en referanseverdi innad i bryggeriet for å oppnå ønsket bitterhet. Da de ulike formlene gir ganske ulike resultater, baseres bruken på erfaringer og justeringer rundt disse. Derfor er ikke det viktigste hvilken formel man bruker, men å vite at selv om det står 60 IBU i oppskriften, kan det faktisk bety 80 IBU på ditt bryggeoppsett med din valgte formel. Forvirrende? Javisst. Smiley

Jeg vet ikke hvilken formel Nøgne Ø bruker, og de regner som nevnt IBU kun ut ifra den første humletilsettingen, så om man synes klonen ikke blir bitter nok, bruk mer Chinook og skriv gjerne om erfaringene rundt det. Smiley

Litt mer om dette kan leses blant annet i en artikkel i medlemsseksjonen.
Loggført
Gahr
Styremedlem
*
Utlogget Utlogget
Fyllingsdalen, Bergen

Andrimne Bryggeri

Vis profil
« Svar #76 på: tor 11 aug 2011, 11:41:37 »

Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
Loggført

Gahr Smith-Gahrsen
Marius G
Medlem i Norbrygg
Innlogget Innlogget

Vis profil
« Svar #77 på: lør 26 nov 2011, 22:01:12 »

Brygget denne for 3 uker siden. Satte meg ned i dag og sammenlignet med orginalen. Min var litt bittrere, brygget for første gang med gass og ny kjel så det kokte over når jeg la i bitterhumlen, erstattet det tapte på gefühlen. Den var også noe mørkere og ikke like fyldig. Fortiden bruker jeg et plastic fantastic gjæringskar fra Europris som meskekar og det holder ikke så bra på temperaturen.  Den ble selvsagt god men ikke helt på nivå med orginalen, blir å prøve igjen når det kommer en passende stund.
Loggført
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #78 på: man 2 jan 2012, 13:56:52 »

Nøgne Ø har i alle fall begynt å bruke en del Simcoe i IPA-en sin, så vidt jeg vet. En grom IPA er det i alle fall.

Ang. Nøgne Øs beregninger av IBU: Stort sett beregner de bare IBU utifra den første humletilsetningen. Resten blir sett på som en "gave" til kunden, som Kjetil Jikiun har uttrykt det. Beregningene gjøres med en analog IBU-kalkulator, et slags hjul man dreier på, som er utviklet av Randy Mosher, etter det jeg husker. Kjetil Jikiun brukte denne da han var hjemmebrygger, og tok den med seg til bryggeriet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Her har du hjulet som Mosher fant opp:-)
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Bård
Medlem i Norbrygg
Utlogget Utlogget
Gamlebyen, Oslo

Vis profil WWW
« Svar #79 på: man 2 jan 2012, 14:08:43 »

Ser litt kronglete ut det hjulet. Fant intet logisk referansepuknt, så håper det følger med bruksanvisning.

I følge denne artikkelen var faktisk Moshers IBU-hjul det mest presise i et av få vitenskapelige eksperimenter på hjemmebrygg.
Loggført

http://humlepungene.blogspot.com/

På fat:  GHB+Rawroffe Julebock,Beer Geek Breakfast
Sider: 1 ... 4 5 [6]  Alle Skriv ut 
Norbrygg  |  Oppskrifter  |  Oppskrifter generelt  |  Emne: #1 2008/04 - IPA Hjemmebryggversjon - Nøgne Ø « forrige neste »
Gå til:  

Bygget på MySQL Bygget på PHP Powered by SMF 1.1.13 | SMF © 2006, Simple Machines LLC XHTML 1.0 godkjent! CSS godkjent!