Velkommen til forumet

Forstår jeg deg rett hvist jeg tror du har brygget en del før, men bare benyttet deg av ferdige ølsett?
Ved ekstraktbrygging bruker du ekstrakten til å oppnå ønsket OG, å tilsetter spesialmalt og humle for smaken.
Spesialmalten anbefales å bruke for å få fram maltfylde som man ofte mangler i ekstrakt brygg.
Denne trenger ikke å meske, du bare knuser den lett, å har den i en maltpose (BH-pose), for så å ha den i en kjele med vann som du sakte varmer opp til ca.75C (må ikke noe over dette, siden du da vil trekke ut uønskede smaker).
Så tar du ut posen, å skyller den med varmt vann for å få ut noe mer smak.
Så tilsetter du maltekstrakten å koker opp vørteren.
Når vørteren koker, kan du tilsette humlen du skall bruke.
Jo lengre man koker humlen jo mer bitterhet trekker du ut, men koker da bort smak og aroma
Så man tilsetter humle ved starten for bitterhet å i slutten for smak og aroma.
Jeg bruker å la bitterhumle koke i ca.60min mens smak å aroma tilsetter jeg i 5-10 min ved slutten eller ved start av nedkjøling.
Man kan også tilsette bitterhumlen i slutten av kokingen, å vil da oppnå mye mer aroma og smak, men man trenger da mye støre mengde med humle for å oppnå ønsket IBU.
Selv kan jeg anbefale Cascade, men det finnes mange andre gode humlesorter.
For å hjelpe deg med utregningen av oppskriften anbefaler jeg
www.beercalc.dkHer kan du skrive inn oppskriften, å den regner automatisk ut OG, FG, IBU, EBC, % +++
Her finner du også mange oppskrifter du kan benytte.
Hvist du skall regne om en oppskrift fra allgrain til ekstrakt, bytter du bare ut basismalten med ekstrakt, så du får ønsket OG, å trekker spesialmalten som nevnt over.
Til en pale ale kan du f.eks prøve
Lys maltekstrakt til ønsket OG
600g Münchener karmellmalt hel EBC 120
80g Cascade A6.7% (60min)
60g Cascade A6.7% (10min)
60g Cascade A6.7% (ved start av nedkjøling)
(A) står for alfasyre, å angir hvor mye bitterhet det er i humlen, jo høyere andel jo bittrere humle.
tiden er hvor lenge det skall koke.
Dette skall gi ca.
EBC:13
IBU:25
Ellers vil jeg annbefale deg å kjøpe moderne hjemmebrygging, den har gitt meg mange gode tips å opplysninger.